De Krekerij

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Sander Peltenburg en George Brandenburg van De Krekerij.

Paspoort
Naam: Sander Peltenburg en George Brandenburg
Leeftijd: allebei 28
Bedrijf: De Krekerij
Ondernemer sinds: 2017
Vestigingsplek: Rotterdam-Centrum

1. Wat voor onderneming hebben jullie?
George: “De Krekerij maakt vleesproducten van krekels en sinds kort sprinkhanen. Burgers, frituursnacks, alles wat je ook van koeien, varkens of kippen maakt. Wij verwerken de insecten zodat het op ‘gewoon’ vlees lijkt qua vettigheid en textuur. Het smaakt wel anders, walnootachtig.”

Sander: “Cateraars vinden het interessant, dus samen met restaurants ligt daar onze focus. Restaurants in Amsterdam en Leiden hebben onze producten op de kaart. In Rotterdam nog niet, dus als er een chef geïnteresseerd is…”

2. Zit het ondernemen jullie in het bloed?
Sander: “Onze vaders zijn ondernemers. Daar leren we veel van.”

George: “Sander was tijdens zijn studie al bezig met ondernemen, maar ik geloof niet dat mensen geboren zijn voor het ondernemerschap. In de civiele techniek en scheepvaart, waarvoor we hebben gestudeerd, is genoeg werk. Toen we begonnen met De Krekerij verklaarden onze moeder ons voor gek. Ze waren bang dat we onze toekomst weggooiden. Maar we willen dit, iets bijdragen aan de wereld. Als het mislukt, gaan we naar het volgende avontuur.”

3. Hoe gaan jullie om met de veranderende economie?
George: “Onze producten hebben al minder impact op het milieu. Voor het kweken van krekels en sprinkhanen is namelijk minder water, voedsel en land nodig. Alles is tegenwoordig duurzaam, het is een hol begrip geworden. Wij willen aan de top komen door onze producten neer te zetten als culinaire specialiteit, niet als duurzaam product.”

Sander: “In de voedselindustrie is duurzaamheid de trend. Sommige mensen denken dan alleen aan plantaardig, terwijl er veel andere mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld vlees van insecten. Wij willen daarom gewoon de beste krekelproducten van Nederland en Europa maken. Als we iets maken wat niks is, dan gooien we het over een andere boeg.”

4. Hoe bereiden jullie je voor op de toekomst?
Sander: “Op dit moment is onze grootste uitdaging meer geld in het laatje brengen. Dan kunnen we meer mensen fulltime aannemen. Het kernteam bestaat nu uit zes mensen, van wie drie mensen fulltime werken.”

‘Wij zijn vaak afgewezen en uitgemaakt voor gekken, maar we hebben lef gehad’

5. Wie of wat inspireert jullie?
Sander: “We hebben bevriende ondernemers die goed werk doen. Het is tof om te zien dat zij groeien en dat je samen beter wordt.”

George: “Op Zwarte Cross bijvoorbeeld, waar we stonden met partners. We hadden een toptijd met elkaar. Ik heb verder geen voorbeeld. Ik haal mijn inspiratie uit dat mensen voor het eerst onze producten eten en positief reageren. Hun enthousiasme is aanstekelijk.”

6. Wat voor kansen geeft Rotterdam jullie?
George: “De Rotterdamse mentaliteit past bij ons. Vinden mensen iets lekker? Dan willen ze meteen tien burgers. Vinden ze het vies? Dan zeggen ze dat en óók waarom. Daarbij: mensen gaan hier lekker aan de slag in plaats van eerst ergens over te vergaderen.”

Sander: “Rotterdam is voor nieuwe voedselproducenten geen logische keuze. Dan moet je in Wageningen of Amsterdam zijn.”

7. Waar zijn jullie het meest trots op?
Sander: “Het mooiste wat we hebben meegemaakt, gebeurde in een restaurant in Nijmegen. Een oudere vrouw was superbang om insecten te eten. Ik zei dat ze nergens bang voor hoefde te zijn, dus ze bestelde een krekelburger. Van een afstand zagen we dat ze een hap nam en dat ze helemaal blij werd. Ze vond het superlekker!”

George: “Dat je je best aan het doen bent en dat mensen weglopen met jouw product, is leuk. Er was bijvoorbeeld een kerel die dacht dat-ie een vleesburger kreeg. Toen bleek dat de burger van krekels was gemaakt, trok hij wit weg. Uiteindelijk was hij zo enthousiast dat hij mensen aanspoorden onze burger te kopen.”

8. Hebben jullie tips voor andere ondernemers?
Sander: “Doe mee met het Get Started programma van het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Je hebt nog nooit zo weinig geld betaald voor goede coaching. Iedereen kan meedoen. Ga ook zitten op een plek waar je past. BlueCity is bijvoorbeeld goed voor ons, omdat onze klanten hier zitten. Nog een tip: zeg vaak tegen jezelf dat je idee een dom idee is. Zo blijf je met beide benen op de grond.”

George: “Heb lef. Wij zijn vaak afgewezen en uitgemaakt voor gekken, maar we hebben niet opgegeven. En: begin gewoon! Door het te doen zijn wij erachter gekomen dat iets niet werkte.”