Winkel lokaal online en spreid de drukte tijdens Black Friday

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

De gemeente Rotterdam roept bewoners op om tijdens Black Friday online te winkelen bij Rotterdamse winkels om drukte in de stad te vermijden en lokale ondernemers te steunen. Ook neemt Rotterdam verschillende voorzorgsmaatregelen om winkelend publiek dat toch naar de stad komt zoveel mogelijk te spreiden.

Spreiding
De huidige coronamaatregelen staan niet toe dat er grote drukte in de stad ontstaat. De gemeente roept daarom met een publiekscampagne Rotterdammers op hun (lokale) inkopen online te doen. Winkelend publiek dat toch de stad in gaat kan vooraf de app SpotRotterdam te raadplegen. In deze app is te zien waar het druk is in de stad en waar niet.  Bij grote drukte wordt verzocht om thuis te blijven.

Het advies voor de mensen die toch de stad ingaan is om te winkelen op rustige momenten en te kiezen voor alternatief vervoer zoals de fiets of deelvervoer. Er zal een kaart met de beste aanrijroutes beschikbaar zijn. Het landelijk advies om een mondkapje te dragen en om anderhalve meter afstand te houden blijven van kracht.

De gemeente is in gesprek met ondernemers om de drukte in de binnenstad en in andere winkelgebieden tijdens de kortingsperiode eind november zoveel mogelijk te beperken.

Five Day Deals
Dit heeft onder andere geleid tot de aankondiging van UDS (Urban Department Store Rotterdam) om Black Friday in de binnenstad te verlengen van 1 naar 5 dagen. De zogenoemde Five Day Deals duren van 25 tot 29 november. In winkelgebieden als bijvoorbeeld Alexandrium en Zuidplein komen soortgelijke acties.

Ondernemers worden op verschillende manieren geholpen de drukte in hun winkels te spreiden. Zij kunnen hun winkel coronaproof maken en aankleden met speciale anderhalvemeterpakketten. Het aanvragen van de pakketten kan nog steeds. Met speciaal ontworpen Rotterdamse stickers, tape, posters en buttons met daarop de boodschap ‘ik houd 1,5 meter van je!’ kunnen ondernemers op een klantvriendelijke en professionele manier zorgen dat hun klanten zich aan de regels houden.