What'sUP! - Skoon Energy

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Rotterdam staat voor grote sociale, economische en ecologische uitdagingen. Die vragen om een langetermijnstrategie met innovatieve oplossingen. Dat doen we samen met innovatieve koplopers uit het bedrijfsleven. In de rubriek ‘What’s UP!’ Zetten we maandelijks een creatieve pionier of vooruitstrevend bedrijf centraal die oplossingen bedenkt voor de uitdagingen van de 21ste eeuw. Dit keer: Skoon Energy.

Out of the box elektrificatie

Skoon Energy wil dieselgeneratoren vervangen door containerbatterijen: Skoon Boxen. Deze slimme stapeling van accu’s was aanvankelijk hun hoofdproduct. Tot de logistiek en het opladen van de giga batterijen de grootste uitdaging bleek. Nu richten zij zich op de Skoon Cloud, het platform waar vraag en aanbod van mobiele elektriciteit samenkomen. Maar zodra ze een gat in de markt zien, maken ze daar alsnog een Skoon Box voor.

Peter Paul van Voorst tot Voorst, medeoprichter van Skoon: ‘Wij, Daan Geldermans en ik, studeerden Maritieme Techniek in Delft en daar ontstond ons idee om de scheepvaart schoner te maken. Dus onze naam wisten we al: Schoon. Maar omdat je in de scheepvaart internationaal werkt, is het wel handig als je naam ook door niet-Nederlanders kan worden uitgesproken. Zo werd het Skoon. Om die verschoning technisch te realiseren kozen we voor elektrificatie met batterijen. Dat is een stap die makkelijk te begrijpen en daardoor te accepteren is. Waterstof bijvoorbeeld, vereist veel meer uitleg. Die mogelijkheid onderzoeken we ook, net als die van ammoniak als energiedrager, maar daar wilden we bewust niet mee beginnen.’

Van dieselelektrisch naar batterij-elektrisch

‘De vraag die wij moesten beantwoorden was, hoe je schepen elektrisch kunt aandrijven zonder dat ze aan kracht of actieradius moeten inleveren. Het antwoord is: met een elektromotor en een batterij. Bij schepen met een dieselelektrische aandrijving zijn de elektromotoren al aanwezig (zij krijgen hun stroom van een dieselgenerator, red.). Dan hoef je eigenlijk alleen een kabel naar de batterij te leggen. Als batterij bedachten we de Skoon Box, een 20 ft standaard container gevuld met batterijen, die we in z’n geheel kunnen verwisselen. Dit doen we voor de binnenvaart, maar we praten ook al met kustvaarders en schepen die naar offshore installaties, zoals windparken, varen. Tegen het eind van dit jaar zullen er 20 tot 30 mobiele batterijen in omloop zijn.’

Logistiek complexer dan techniek

‘Sommige windparken zijn zo gebouwd dat je ter plekke ook stroom kunt afnemen. Daar zouden schepen hun containers kunnen opladen. Met deze mogelijkheid wordt steeds meer rekening gehouden omdat de windmolens soms overproduceren. Die stroom kunnen ze kwijt in onze containers. Terwijl wij vóór de start van ons bedrijf vooral waren gericht op de techniek van de Skoon Box, ontdekten we dat in de logistiek en het laden een nog grotere uitdaging zat. Wat is de beste plek om een lege Skoon Box zo snel mogelijk op te laden? Die vraag bleek zo complex dat je die niet bij de gebruikers kunt neerleggen. Daarom besloten wij daar onze corebusiness van te maken: met de Skoon Cloud verbinden wij nu vraag en aanbod.’

Ook ter vervanging van dieselgeneratoren op bouwplaatsen en bij evenementen

‘We gingen kijken waar stroom wordt opgewekt met dieselgeneratoren, zoals op bouwlocaties en bij evenementen. Op bouwplaatsen is vaak een kleine netaansluiting aanwezig met te weinig vermogen voor een bouwkraan. Om die reden wordt er ook een zware dieselgenerator neergezet die aan de piekvraag kan voldoen, maar een groot deel van de tijd teveel stroom produceert. Wij zeggen dan: zet daar in plaats van een generator onze Skoon Box neer, steek daar de netvoeding in en trek de piekvermogens voor de kraan uit onze box. Die boxen kun je bij ons boeken en wij zorgen geautomatiseerd dat die er komen. Dat kunnen we nog niet emissievrij doen, al rijden een aantal van onze vervoerders met elektrische vrachtwagens, maar we hebben nu een werkende business case die we verder kunnen verbeteren.’

Skoon Cloud: een boekingsplatform voor batterijen

‘Het is niet zo dat wij ons geld willen verdienen met onze eigen batterijcontainers. Als startup hebben we niet het geld om in een compleet containerpark te investeren. Onze eigen Skoon Boxen zijn onze voorbeelden die anderen mogen kopiëren, onze business is het uitruilplatform. Dus wij nodigen andere partijen uit om ook batterij-eigenaar te worden. Onlangs maakten we onze eerste aanhangwagenbatterij van 750 kilo. Die is ideaal voor kleine bouwplaatsen en filmcrews, en wij hopen dat die bedrijven dit idee overnemen en de inzet ervan via onze Cloud gaan regelen. Ook hopen we dat beleggers in mobiele batterijen gaan investeren en ze in ons netwerk zullen inzetten. De winst in geld en de winst voor het milieu zijn heel transparant en de vraag naar batterijcontainers is veel groter dan we de komende jaren kunnen invullen.’

De hamvraag. Is er genoeg groene stroom om de boxen Skoon te houden?

‘Op veel plekken blijft de uitbreiding van groene energieopwekking uit, omdat het net de stroom niet kan afnemen. Onze batterijcontainers kunnen de buffer zijn waardoor men de stroom wel kwijt kan. Zo kunnen er allerlei nieuwe samenwerkingen ontstaan tussen partijen die elkaar normaliter nooit zullen ontmoeten: de batterij die de ene dag op een festival staat, staat een dag later aan boord van een baggeraar. Wij werken samen met Kees Koolen, voorheen van Booking.com en Uber, die zich nu helemaal heeft gestort op de energietransitie en daarin verschillende bedrijven heeft. De elektrificatie die we nu aanbieden aan de scheepvaart, willen we ook aanbieden aan bouwmachines door middel van retrofitpakketten. Het voordeel van de scheepvaart is dat men daar aan retrofits gewend is. Voor de bouw is dit nieuwer. Ook heien kan elektrisch. In Amsterdam mogen vanaf volgend jaar geen dieselgeneratoren meer worden ingezet. In Rotterdam stappen de vuilniswagens over op elektrisch, maar de laadinfrastructuur is nog niet toereikend, dat geldt ook voor evenementen waar ineens veel elektrische auto’s naar toe komen. Op al die plaatsen kun je batterijcontainers neerzetten.’

Elektrificatie

‘De gemeente heeft ons van meet af aan gesteund. We doen voor hen ook betaald onderzoek naar de mogelijkheden voor elektrificatie. Maar het allerbelangrijkste is dat ze ons bij veel bedrijven introduceerden en dat zij op hun social media aandacht aan ons besteedt. Dat is heel waardevol, want dit is een verhaal dat je moet horen. En als je het uit de mond van de gemeente hoort, wekt dat vertrouwen.’