Rotterdam krijgt Foodhallen op de Wilhelminapier

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

De stad krijgt een nieuwe culinaire attractie.

Onder in het monumentale pand Pakhuismeesteren op de Wilhelminapier komen de Foodhallen. In de rest van het pand komt de Spaanse hotelketen Room Mate, dat binnenkort opent.

Projectleider Sander Geenen van de Wilhelminapier vertelt: ‘wij hebben als gemeente het pand verkocht en deze bestemming mogelijk gemaakt. Er komen veel verschillende ondernemers met hun eigen zaak binnen de hal. De Foodhallen  moeten zorgen voor (nog) meer levendigheid op de pier en er komt ook extra groen in de buitenruimte.’

Eigen karakter

Chong Chu, Rotterdams mede-eigenaar van de Amsterdamse Foodhallen, wilde graag naar Rotterdam uitbreiden. Chu is op zoek naar vijftien horecaondernemers die een stand willen huren. Volgens Chu worden de Rotterdamse foodhallen geen kopie van de Amsterdamse. ‘De karakteristieken van de stad zal je terugzien bij ondernemers en aanbod. We zoeken naar bestaande horecaondernemers, maar ook starters. In de Foodhallen is straks van alles te krijgen: van simpele hap tot het hogere segment, een aanbod voor een zo breed mogelijke doelgroep. We hebben een wensenlijst van ondernemers, maar ik zeg nog niet wie daar op staan’.

Horecahype

Volgens het Parool zijn de Amsterdamse Foodhallen een horecahype. De hippe eetmarkt in een oude tramremise staat in alle lijstjes voor toeristen. Gasten kiezen een gerecht bij een van de tentjes, halen een drankje, schuiven aan tafel en eten samen. Chu: ‘Eten delen is belangrijk bij ons. Je ziet dat mensen
met elkaar in gesprek raken doordat ze bij elkaar aanschuiven.’

Iconische plek

Het voormalige pakhuis voor koloniale producten op de Wilhelminapier dateert uit 1890 en is in 1938 afgebrand. In 1941 is het weer opgebouwd. ‘Het is een iconische plek,’ zegt Chu. ‘Er zijn veel kantoren in de buurt, maar ook woningen. We zitten dicht bij de metro, er is voldoende parkeerruimte, we hebben twee theaters om de hoek en de cruiseterminal is aan de overkant. Er komen Rotterdammers, dagjesmensen, werkers en toeristen.’.

Houten huisjes

De afgelopen jaren heeft het complex lang in de steigers gestaan voor een grondige verbouwing: er is nu een parkeerkelder onder en op het dak staan opvallende houten huisjes, een soort blokhutten. Daar komen kamers in voor hotelgasten.

Naast elkaar

Rotterdam hééft natuurlijk al de Markthal én de Fenix Food Factory op de Kaap. Is er nog wel plaats voor nóg een foodhal? ‘Ja’, zegt Chu. ‘Ze kunnen heel goed naast elkaar bestaan, omdat we een ander segment bedienen. De Fenix Food Factory is rauw en puur. Wij mikken op een andere manier van eten. De Markthal is véél meer gericht op winkelen. Bij ons staat consumptie ter plaatse centraal, hoewel een traiteur en wijnhandel ook welkom zijn. Ik denk eerder aan wederzijdse versterking dan aan concurrentie.’

Wanneer de Foodhallen open gaan is nog niet bekend. Chu is optimistisch: ‘Het gaat zeker lukken deze zomer. In Amsterdam hadden we geen ervaring. Nu kennen mensen ons. We hebben onszelf bewezen.’