Bijzondere verhalen achter de innovatieve Retail concepten op de expositie
Van 29 mei tot en met 31 mei zijn verschillende concepten voor de toekomst van de Rotterdamse binnenstad te zien op de expositie van Retailution in het WTC Rotterdam, gemaakt door studenten en oud-studenten. Als eerste geven we het woord aan Annelijn Boender, oud-student Leisure Management en inmiddels afstuderend student Urban Studies.
Tijdens mijn opleiding Leisure Management heb ik de minor City Branding gevolgd. Daarvanuit werd ik erg enthousiast over stadspromotie en gebiedsmarketing.
Annelijn Boender - oud-student Leisure Management
“Tijdens mijn opleiding Leisure Management heb ik de minor City Branding gevolgd. Daarvanuit werd ik erg enthousiast over stadspromotie en gebiedsmarketing en zodoende heb ik mijn onderzoek voor Retailution uitgevoerd. Naast dat ik in gesprek ben gegaan met ondernemers en vastgoedeigenaren, heb ik ook een DNA-profiel van het winkelgebied in Rotterdam opgesteld. Tijdens het onderzoek merkte ik dat er een goede match was tussen het DNA van de Lijnbaan en jonge consumenten. Na research kwam ik er al snel achter dat trendgevoeligheid aantrekkelijk is en dat het DNA nog te weinig zichtbaar is. Ik geloof sterk in de kracht van storytelling en het overdragen van identiteit en imago en ik vond dat het verhaal van de revolutionaire winkelstraat te weinig tot niet wordt verteld. Daarom is mijn plan om 3 iconische vitrinekasten op de Lijnbaan terug te plaatsen; deze hebben er in de jaren 50 ook gestaan, maar zijn wegens ‘moderne’ herstructureringsplannen uit het straatbeeld verdwenen. Er zullen twee prototypes op de eindexpo te zien zijn met elk een invullingen van de vitrinekasten. Zo wordt het revolutionaire verhaal van de Lijnbaan middels een installatie verteld; deze is interactief en op een verassende manier zullen passanten kennis maken met het verleden van de Lijnbaan, maar ook met de toekomstplannen. De tweede invulling is het Urban Heroes concept. Dit concept moet nieuw Rotterdams retail talent aansporen; mensen met ideeën en concepten, maar die niet makkelijk een podium/plek voor deze ideeën kunnen vinden.”