Foto: gemeente Rotterdam

Ondernemers trekken winkelgebied Schiebroek uit het slop

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ondernemers trekken winkelgebied Schiebroek uit het slop

Er moest nodig wat gebeuren in Schiebroek. Begin 2017 was de winkeliersvereniging er op sterven na dood en kampte het gebied met veel leegstand. Met de oprichting van een zogenoemde bedrijveninvesteringzone (BIZ) zijn de ondernemers zelf gaan investeren in de kwaliteit van de omgeving.

Eerst is de openbare ruimte aangepakt, met behulp van nieuwe feestverlichting en investeringen in de groenvoorziening. Vervolgens is de promotie van het gebied opgeschroefd, bijvoorbeeld met een Facebookpagina en de organisatie van een sinterklaasintocht.

Een jaar na de officiële oprichting werpt de BIZ al vruchten af. Zowel de winkeliers als de omwonenden kijken weer positief naar het gebied: het wordt er steeds groener, schoner en gezelliger. Veelzeggend is dat er op het moment geen panden meer leegstaan. In plaats daarvan trekt het gebied nieuwe partijen aan. Zo besloot de plaatselijke bibliotheek zich aan de Peppelweg te gaan vestigen.

Samen investeren

Het voordeel van een BIZ is dat iedereen meebetaalt én profiteert. Je hebt dus geen last van ‘freeriders’: winkels die niet betalen maar wel profiteren. Om gebruik te kunnen maken van een BIZ, moeten de ondernemers een plan opstellen dat door een voldoende groot deel van hen gedragen wordt. In Schiebroek best een uitdaging: in het winkelgebied zijn maar liefst zeventig ondernemers actief. Uiteindelijk schaarden de ondernemers zich massaal achter het plan en werd hun bijdrage nog eens verhoogd door de gemeente. Die legde er vijftig procent van het bedrag bovenop als subsidie.

In een blog op Retailtrends.nl geeft Mirjam nog meer tips voor het oprichten van een succesvolle BIZ.

Tips voor het oprichten van een BIZ

Ondernemer Mirjam Koudijzer zit in het bestuur van het BIZ-gebied in Schiebroek en was vanaf het begin bij het oprichtingsproces betrokken. “Het oprichten van een BIZ kost best veel tijd en energie”, vertelt zij. “Je hebt een klein groepje enthousiaste ondernemers nodig die het leuk vinden om gesprekken te voeren. Zeker in de startfase is het belangrijk om veel persoonlijk contact te hebben en input te kunnen vragen.”

Twintig nieuwe BIZ-gebieden in 2019

In 2017 besloot de gemeente Rotterdam de oprichting van bedrijveninvesteringzones actief te gaan stimuleren met de inzet van externe deskundigen als kwartiermakers. Die aanpak is zeer succesvol geweest. Met ingang van 2019 heeft Rotterdam er twaalf nieuwe bedrijveninvesteringszones bijgekregen, waaronder die in het centrum: de grootste van Nederland. In totaal telt Rotterdam nu 24 BIZ-gebieden.