Foto: MRDH

MRDH: 15 miljoen voor ontwikkeling automatisch vervoer

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) investeert de komende jaren 15 miljoen euro in de verdere ontwikkeling van automatisch vervoer op de zogeheten ‘last mile’.

Dit is het laatste stuk van de reis tussen bijvoorbeeld bus-, metro- of treinstation en eindbestemming. Het inzetten van automatisch vervoer zorgt voor een betere bereikbaarheid in de regio, maar ook voor meer gebruik van het openbaar vervoer.

Omdat het relatief duur is om op korte afstanden een bus of tram te laten rijden, moet de reiziger nu vaak het laatste deel van de reis lopen of fietsen. Dit zorgt voor een relatief lange reistijd, waardoor men nu vaker kiest voor de auto. Met de ontwikkeling van automatisch vervoer willen de 23 samenwerkende gemeenten uit de MRDH dat meer mensen de auto laten staan.

Samenwerken in de regio

De MRDH werkt samen op het gebied van verkeer, openbaar vervoer en economisch vestigingsklimaat om de verbindingen in de regio te versterken. Samen met de InnovationQuarter richten de gemeenten zich nu op de werving van ondernemers en start-ups die producten en diensten ontwikkelen op gebied van automatisch vervoer.

Effect op reisgedrag

De investering van 15 miljoen wordt gebruikt om onderzoek te doen naar effecten van automatisch vervoer op reisgedrag. Bijvoorbeeld: maakt iemand meer gebruik van trein, tram, bus of metro wanneer automatisch vervoer de ‘last mile’ overbrugt? En wanneer kiest een reiziger dan toch liever voor de auto? Ook onderzoekt de MRDH welke locaties geschikt zijn voor automatisch vervoer en hoe dit past in toekomstige gebiedsontwikkelingen.

Pilots

In Capelle aan den IJssel rijdt de automatische ParkShuttle al jaren tussen metrohalte Kralingse Zoom en het bedrijventerrein Capelle Rivium. Hier maken dagelijks zo’n 1.100 forenzen gebruik van. Maakt de shuttle nu nog gebruik van een aparte rijbaan, in 2020 moet deze lijn doorgetrokken worden naar de openbare weg richting de Schaardijk. Ook de Gemeente Rotterdam ziet dit soort voertuigen als kans voor de stad.
 
Meer informatie via MRDH