Foto: Hardt

Rotterdam maakt deel uit van onderzoek naar hyperloopnetwerk voor goederen

21 januari 2021

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Producten binnen enkele uren door heel Europa verzenden

Hoe kunnen we goederen in slechts uren in plaats van dagen door Europa verzenden? En wereldwijd in een paar dagen? In de Randstad wordt onderzoek gedaan naar een pilotroute die een eerste stap zou vormen in een pan-Europees emissieloos hyperloopnetwerk.

In het onderzoek wordt gekeken naar de randvoorwaarden en effecten van een hyperloopverbinding voor goederen tussen belangrijke distributie-hubs in de provincies Noord- en Zuid-Holland. De gemeente Rotterdam maakt deel uit van de uitgebreide coalitie van (inter-)nationale bedrijven, overheden en netwerkorganisaties, die eerder deze week een convenant voor het onderzoek ondertekenden.

De focus ligt op de drukke goederencorridor tussen de regio’s Rotterdam en Amsterdam, waarvan ook de A4 onderdeel uitmaakt. Een cargo-hyperloop kan grote voordelen bieden voor de versindustrie, die een belangrijk deel van de Nederlandse export beslaat. “Deze samenwerking is een belangrijke stap in de ontwikkeling van deze nieuwe modaliteit, waarmee we straks in staat zijn om vaker, verser en vlugger te leveren tegen een lager tarief. We kunnen goederen gaan vervoeren met een snelheid die zeer concurrerend is met vrachtwagens, met frequentere en kleinere zendingen,” vertelt Rik Roeske, projectleider van de cargo-hyperloop. “Dat geldt natuurlijk ook voor vele andere markten, zoals de e-commerce en farma wereldwijd.”

Snel, betrouwbaar en duurzaam

De hyperloop biedt de potentie om de bestaande transportvormen drastisch te verminderen, en de snelheid en betrouwbaarheid van levering aanzienlijk te vergroten. Dit betekent een flinke vermindering van onderhoudskosten aan de bestaande infrastructuur en het aantal files. Daarnaast draagt het bij aan sterke verbetering van de luchtkwaliteit in de Randstad, door het reduceren van CO2-emissies. Dat laatste kan voor de transportsector een grote stap zijn in de richting van het behalen van de klimaatdoelen. Met het onderzoek worden de uitdagingen waar ook andere gebieden in Europa mee te maken hebben en oplossingen in kaart gebracht. Zo wordt de weg geëffend voor investeringen in hyperloopinfrastructuur over het hele continent.  

Walther Ploos van Amstel, econoom en lector Stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam: “De Hyperloop is een ‘game changer’ voor de transportsector, net als de container uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Het concurrentievermogen van regio's zal veranderen. Nederland moet daar nu als logistieke mainport van Europa op inspelen.”

Hyperloop Development Program

Dit alles gebeurt onder de vlag van het Hyperloop Development Program (HDP), een publiek-private samenwerking voor de ontwikkeling van de hyperloop die eind 2020 werd aangekondigd. Het HDP richt zich op de ontwikkeling van de hyperloop als nieuwe duurzame manier van transport voor zowel passagiers als vracht. Het onderzoek is een belangrijke stap in deze ontwikkeling.

Rotterdamse deelname

Voor de gemeente Rotterdam sluit het ondertekenen van het convenant aan op haar de ambities om het leven in de steeds drukker wordende stad fijn te houden. Dat betekent een duurzame, bereikbare en energiezuinige stad, met schone lucht en een bloeiende economie. Dat vraagt om een innovatief ondernemersklimaat en nieuwe oplossingen. De stad heeft sterke partners nodig die kennis, invloed, lef en doorzettingsmacht hebben. Er vinden meer dan 50 pilots op het gebied van mobiliteit plaats binnen de gemeente Rotterdam, van autonome pilots op de luchthaven van Rotterdam tot een Hydrogen Production facility in de haven van Rotterdam.
 

Deelnemende partijen

Agora Flores Holland, Air Cargo Netherlands, Amsterdam Airport Area, Amsterdam Logistics Board, APMT(Maersk), Baas, Berg Roses, BestFreshGroup, De Wintertuin, Dümmen Orange, Dutch Flower Group, Europool Systems, evofenedex, Gemeente Haarlemmermeer, Gemeente Rotterdam, Gemeente Westland, Greenport Duin- en Bollenstreek, The Greenery, GroentEnFruithuis, InnovationQuarter, Port of Amsterdam, PostNL, provincie Noord-Holland, SADC, Royal Schiphol Group, TLN.