Rotterdam ademt Helloprint en andersom

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Helloprint is genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2018

Op 19 november is de uitreiking van de Rotterdamse Ondernemersprijs 2018. Helloprint is een van de kanshebbers ‘Voor ons is dit de meest begeerde prijs, mooier dan andere’, zegt oprichter Hans Scheffer.

Online printplatform Helloprint heeft ruim 600.000 klanten in 8 Europese landen en groeide sinds de oprichting in 2013 met 5.000 procent. Ze wonnen meerdere prijzen, maar Scheffer (rechts op de foto) noemt de Rotterdamse Ondernemersprijs de voor hen meest begeerde prijs: ‘Omdat het om ónze stad gaat: Rotterdam. Maar ook het inhoudelijke aspect en het strakke proces maken deze prijs speciaal. Om in aanmerking te komen wordt je bedrijf onderzocht en beoordeeld op verschillende prestaties. Niet alleen op cijfers maar bijvoorbeeld ook op maatschappelijke en culturele bijdrage aan de regio. Het is bijzonder te zien hoe breed deze nominatie gedragen wordt in ons bedrijf en wat het losmaakt. We houden van Rotterdam en hopelijk houdt Rotterdam ook van ons. Als we winnen vieren we eerst een feestje. En dan gaan we snel weer aan de slag om de wereld te veroveren. Zo nuchter zijn we ook wel weer.‘

Rotterdam positioneren als dé technologiestad

Scheffer noemt Rotterdam hun basis: ‘Rotterdam ademt Helloprint en andersom. Vallen en opstaan, jezelf opnieuw uitvinden en continu beter worden zijn zowel onze kernwaarden als die van Rotterdam. Ook zetten we ons actief in voor een beter technologieklimaat in de stad, we zijn mede-oprichter van WeTechRotterdam. Met partners zoals de gemeente Rotterdam, diverse onderwijsinstellingen, initiatieven en tech-ondernemers willen we Rotterdam positioneren als dé technologiestad van Europa. Rotterdam moet haar positie als technologiestad sterk verbeteren en leidend worden ten opzichte van Amsterdam, Londen, Helsinki en andere steden. Talent moet zich hier willen vestigen, bedrijven moet hier graag zijn. Daarvoor is samenwerking in de stad nodig: tussen overheid, onderwijs, investeerders en bedrijfsleven. Onze droom is dat we dit samen verwezenlijken de komende jaren, zodat onze stad niet alleen als het gaat om toerisme en wonen, maar ook op het gebied van talent en technologie gaat leiden.’

Tevreden klanten en algoritmes

In 2013 begon Scheffer Helloprint met Rotterdamse vrienden Michael Heerkens (links op de foto), Erwin Paaij en Nick Goudriaan, omdat ze in de printmarkt onbenutte kansen zagen. ‘Print is wereldwijd de 5e industrie en slechts ongeveer 15 procent is online’, legt Scheffer uit. ‘Wij wilden daar met onze technologie en ons platformmodel verandering in brengen.’ Vijf jaar later is Helloprint Europa's snelst groeiende online printplatform met vestigingen in Rotterdam en Valencia en actief in Nederland, België, Frankrijk, Engeland, Ierland, Spanje, Italië en Duitsland. Bedrijven en consumenten kunnen op het platform kiezen uit tienduizenden bedrukte en gedrukte producten en ze daar bestellen. Scheffer: ‘We zetten vooral in op de ervaring en tevredenheid van onze klanten. Een ander verschil met andere aanbieders is dat wij niets zelf produceren. Honderden internationale printproducenten bieden hun producten via Helloprint aan. Waar de producten worden gemaakt en hoe ze worden verzonden, wordt bepaald met slimme, zelf ontwikkelde algoritmes.’

Wereldspeler met roots in Rotterdam

De Rotterdamse onderneming heeft wereldwijde ambitie. ‘De komende jaren staan in het teken van onze verdere wereldwijde uitrol’, aldus Scheffer. ’Ons platform is compleet vernieuwd en onze dienstverlening breidt zich sterk uit. We praten op dit moment met diverse wereldwijde partners om het model te pushen. Uiteindelijk willen we een leidende wereldspeler worden, maar wel gewoon met onze roots in onze stad Rotterdam.’

Vraag en aanbod

De eerste stappen in de printwereld zette Scheffer al eerder. Sinds zijn zeventiende is hij ondernemer in Rotterdam. Hij begon in de evenementenbranche met het organiseren van feesten. Daar was promotiemateriaal voor nodig zoals poster en flyers. ‘In die tijd werden ook entreetickets nog gedrukt en kocht je die bij de sigarenboer’, vertelt Scheffer. ‘Alles werd op papier gedrukt. Het was erg duur om voor elk feest apart alle materialen te drukken. Ik dacht: is er nou geen manier om al dat drukwerk voor meerdere feesten tegelijk te maken? Alles op een groot vel en gewoon lossnijden. Veel goedkoper. Zo ontstond het idee voor printen op een gestandaardiseerde manier.’ Andere organisatoren waren geïnteresseerd, Scheffer begon via internet zijn dienst aan te bieden. Zo groeide zijn idee uit tot een groep bedrijven die online vraag en aanbod in de printindustrie bij elkaar bracht, de voorlopers van Helloprint.

Uitreiking Rotterdamse Ondernemersprijs 2018

Op 19 november wordt de winnaar van de 34ste Rotterdamse Ondernemersprijs bekendgemaakt onder leiding van dagvoorzitter Jort Kelder. Burgemeester Aboutaleb reikt de award en de penning uit. Locatie: Postillion WTC Convention Centre in Rotterdam. Aanvang: 19.00 uur. Meer informatie: www.rotterdamseondernemersprijs.nl.