Havenbedrijf Rotterdam lanceert Food Hub

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Rotterdam bouwt haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en visserij verder uit. Onderdeel van die strategie is de inrichting van de Rotterdam Food Hub aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte.

Het bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de ‘agrofood’ sector optimaal te faciliteren. Over ruim de helft van 60 hectare groot bedrijfsterrein nabij Maasvlakte worden al gesprekken gevoerd met geïnteresseerden.

‘Agrofood’ is een groeimarkt vanwege de bevolkingstoename en welvaartsgroei, met name in opkomende economieën. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2017 werd voor bijna € 92 miljard verhandeld. Het heeft er mede toe geleid dat de Rotterdamse haven met 16 miljoen ton overslag per jaar marktleider is in West-Europa.

Snelheid cruciaal

“We willen de groei van onze klanten in de agrofood graag verder accommoderen”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “De Rotterdam Food Hub biedt daarvoor de kans bij uitstek: niet alleen liggen de grote deepsea containerterminals op de Maasvlakte op een steenworp afstand, maar de Rotterdam Food Hub krijgt zelf ook de beschikking over meerdere ligplaatsen voor zeeschepen die speciaal zijn ingericht voor gekoelde lading.” Tevens komen er ligplaatsen voor binnenvaartschepen en worden de warehouses direct aan de kades gesitueerd, waardoor gekoelde en bevroren lading snel opgeslagen, bewerkt of getransporteerd kan worden. “In agrofood werken we met bederfelijke waar en is snelheid dus cruciaal”, aldus Hoogsteden.

Hotspots

Een ander voordeel van de Rotterdam Food Hub is dat op het terrein diverse faciliteiten gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane efficiënt gedeeld worden.

Bananen

Rotterdam is verreweg de grootste import- en exporthaven in West-Europa op het gebied van agrofood. Wat betreft import wordt de top-3 gevormd door achtereenvolgens citrusvruchten, bananen en druiven. Ook vinden veel sappen via Rotterdam hun weg naar de consument. Qua export zijn het groente, uien en aardappelen die de top vormen, gevolgd door varkensvlees, kipproducten, kaas, buitenplanten en haring. Het land waar vanuit Rotterdam het meeste agrofood naar geëxporteerd wordt, is China. Voor import komen de meeste producten uit Zuid-Afrika, Brazilië en Costa Rica.