Food Union: de meest inspirerende werkplek voor foodprofessionals

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Horecaondernemer Pepijn Rijks heeft in april 2018, samen met compagnons Thijs Bos en Pascal Labrie, Food Union opgericht. Zij merkten dat veel foodondernemers behoefte hebben aan een gedeelde keukenruimte. In de vestigingen Haarlem en Rotterdam werken foodprofessionals samen onder één dak.

Marlot de Jonge is één van de Rotterdamse foodondernemers en vertelt over haar bedrijf Freasy. Food Union biedt niet alleen keukenruimte, maar ook inspiratieruimte voor trainingen en workshops. Pepijn Rijks vertelt over de ambitieuze plannen voor de locatie in de vernieuwde Groothandelsmarkt in Rotterdam en over de voordelen van deze locatie op het gebied van in- en verkoop en logistiek.

Van flexible keukenruimte tot inspiratie en educatie

Food Union biedt meer dan een flexibele keukenruimte. ‘We willen de meest inspirerende werkplek voor foodprofessionals zijn. Enerzijds helpen we startups om hun product beter af te zetten en te groeien. Anderzijds bieden we inspiratie- en experimenteerruimte voor de gevestigde foodondernemer.’ De eerste vestiging werd in april 2018 geopend in Haarlem met een gedeelde keukenruimte, membercafé en inspiratieruimte. Sinds december 2018 is de tweede vestiging in Rotterdam bij de Groothandelsmarkt operationeel. En de groeiplannen zetten door.

Food Union groeit door naar 1500m2

Begin 2020 wordt de locatie in Rotterdam uitgebreid in de vernieuwde Groothandelsmarkt. Rijks over de plannen: ‘Op de nieuwe locatie beschikken we over 1500m2. Naast de gedeelde keukenruimte komen hier aparte keukenruimtes voor ondernemers die vaak dezelfde apparatuur nodig hebben. Zo hebben zij beschikking over een eigen keuken en toch de kruisbestuiving met andere foodondernemers. Daarnaast komt er een demokeuken waar restaurants nieuwe menu's kunnen proefkoken en masterclasses gegeven worden. Tot slot komt er een foodlab waar producten ontwikkeld en getest kunnen worden. Op deze nieuwe locatie willen we bovendien aandacht geven aan educatie. Door samen te werken met scholen in de regio Rotterdam kunnen we studenten letterlijk een kijkje in de keuken geven.’

Freasy gebruikt shockvriezer voor lang houdbare maaltijden

Voor de beginnende foodondernemer die de eigen keuken ontgroeid is, biedt de flexibele keukenruimte, voorzien van professionele apparatuur, een mooie uitkomst. Op dit moment maken er vijf foodondernemers gebruik van de keukenruimte: Freasy, Burgs Foods, The Soup Corner, Wakeat, Umi Sushi en Sochelo. ‘Food Union is de ideale plek om mijn bedrijf op te bouwen zonder teveel risico te nemen’, vertelt Marlot de Jonge van Freasy. De Jonge kon geen goede opties vinden voor een verse kant-en klare maaltijd en maakt nu zelf verse diepvriesmaaltijden. ‘Met de juiste receptuur, ingrediënten en garing, blijkt dat een diepvriesmaaltijd een heel gezond en lekker eindproduct kan worden dat ook nog eens lang houdbaar is’, vertelt De Jonge. Voor het bereiden van de maaltijden heeft De Jonge professionele apparatuur nodig, zoals de shockvriezer. ‘In deze vriezer worden de maaltijden heel snel afgekoeld. Hierdoor komen er geen grote ijskristallen in het eten, waardoor de smaak en textuur behouden blijven’, legt De Jonge uit. ‘De ingrediënten stel ik zelf met zorg samen en ook vind ik het belangrijk om milieubewust te zijn. De maaltijdbakjes zijn gemaakt van suikerriet en de vriesverse maaltijden worden door middel van herbruikbare piepschuimdozen in heel Nederland geleverd. Dit piepschuim kan gratis geretourneerd worden.’

Groothandelsmarkt ideale locatie voor in- en verkoop en logistiek

Food Union heeft voor de stad Rotterdam gekozen, vanwege het innovatieve karakter en diversiteit. ‘Rotterdam is echt een broedplaats van culinaire gebeurtenissen en door de verschillende culturen is het een diverse food stad.’ De Groothandelsmarkt bleek de ideale locatie vanwege de enorme voordelen op het gebied van in- en verkoop en logistiek. ‘Zowel leveranciers als afnemers zitten hier letterlijk om de hoek. Je wordt hier ondergedompeld in verschillende keukens van Europees tot Aziatisch en alle soorten groenten en fruit zijn hier beschikbaar. Ook kunnen de foodondernemers rijpe producten, zoals groente en fruit dat niet meer verkoopbaar is, heel goed gebruiken voor de bereiding van maaltijden.’ Logistiek gezien biedt de Groothandelsmarkt ook voordelen, zoals de nabijheid van de snelweg, stad en mogelijkheden voor gezamenlijk transport.

Steeds meer vraag naar lokale producten

Food Union ondersteunt ondernemers die een uniek product maken door met elkaar een sterk merk neer te zetten voor inkopers als supermarkten, groothandels, distributeurs en investeerders. ‘Er is steeds meer vraag naar lokale en ambachtelijke producten. In combinatie met transport dat sneller, goedkoper en milieuvriendelijker wordt, is het eenvoudiger om unieke producten te verkopen’, aldus Rijks.

Steeds meer vraag naar lokale producten

Food Union ondersteunt ondernemers die een uniek product maken door met elkaar een sterk merk neer te zetten voor inkopers als supermarkten, groothandels, distributeurs en investeerders. ‘Er is steeds meer vraag naar lokale en ambachtelijke producten. In combinatie met transport dat sneller, goedkoper en milieuvriendelijker wordt, is het eenvoudiger om unieke producten te verkopen’, aldus Rijks.

Samenwerking koks, marketeers en online experts

Binnen Food Union wordt samenwerking tussen verschillende foodprofessionals gestimuleerd. Rijks: ‘Dit kunnen koks zijn, maar ook marketeers en online experts. Denk aan ambachtelijke producten die van elkaar worden afgenomen. Dit is misschien wel iets duurder dan een product van een fabrikant, maar zo help je de ander en je hebt gelijk een uniek product. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld een website te laten maken, kleding te bedrukken en verpakkingsmateriaal te ontwerpen.’

Dit is een artikel van Rotterdam Food Cluster.