Deelnemer PortXL 2019: Semiotic Labs

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Semiotic Labs ontwikkelt slimme technologie om stilstand van machines te voorkomen. Ze doen mee aan PortXL in de categorie scale-ups. Simon Jagers, CCO Semiotic Labs: ‘We zijn eraan toe om ons concept op grotere schaal uit te rollen.’

SAM4 is de smart condition monitoring solution van Semiotic Labs. Jagers legt uit: ‘Via een sensor monitoren we de conditie van onder meer pompen, compressoren en transportbanden die veel in bruggen, sluizen en andere objecten gebruikt worden. Met die data kunnen we vroegtijdig problemen detecteren. Onze klanten plannen daarmee inspecties en onderhoud in waarmee ze uitval voorkomen. We zitten nu midden in het traject van PortXL. We zijn toe aan groei en met de partners van PortXL, waaronder de gemeente Rotterdam, kijken we naar mogelijke locaties om SAM4 te installeren. En we werken aan financiële en andere businesscases.’

Samenwerken in PortXL-traject

‘Het is voor ons heel interessant dat we in het PortXL-traject samen kunnen werken met partijen zoals de gemeente Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Vopak, IHC enzovoort. Allemaal partijen uit de omgeving én waar het vervelend is als machines stil staan. Dat kost veel geld. Maar denk, bijvoorbeeld in het geval van de gemeente, ook aan het waarborgen van goede dienstverlening naar de burger. Als een brug niet meer werkt, is er geen doorstroming van het verkeer. Een ander voorbeeld is de Rotterdamse haven, die staat bekend als een betrouwbare haven. Wij kunnen daar een bijdrage aan leveren.’

Problemen oplossen voordat ze gebeuren

Jagers en compagnon Gerben Gooijers, CEO bij Semiotic Labs, startten in 2015 met hun bedrijf. ‘Ons idee was: er komt steeds meer data van machines, hoe kunnen we die informatie gebruiken om stilstand van machines te voorspellen en voorkomen?’, vertelt Jagers. ‘De reeds beschikbare data van bedrijven is zelden geschikt voor conditiemonitoring en bedrijven zijn terughoudend om deze data te delen. Daarom bedachten we een sensor waarmee we zélf die data kunnen verzamelen. De sensor wordt in de schakelkast geïnstalleerd en monitort van daaruit de motor door elektrische signalen te meten en te analyseren. Deze metingen geven ons informatie over de conditie van de machine. De sensor stuurt de data via 4G naar ons platform waar we de informatie realtime verwerken. Op het dashboard zien we de prestaties van de machine. Als we problemen detecteren, nemen we zélf contact op met de klant. We lossen problemen op voordat ze gebeuren.’

Technologie in dienst van de mens

Jagers: ‘Ons systeem geeft nauwkeurige informatie, is betrouwbaar en eenvoudig te installeren en gebruiken. We kunnen tot ongeveer vier maanden vooraf informatie geven over óf en welk onderhoud nodig is en voorkomen stilstand. Stilstand wordt niet meer geaccepteerd. Wij vinden dat we technologie in dienst moeten stellen van de mens, niet andersom. Doordat SAM4 schades signaleert, hoeven vakmensen geen controlerondes meer te doen maar komen ze gericht in actie om gesignaleerde schades aan te pakken. En dat is nodig, want het aantal technici dat de komende jaren met pensioen gaat loopt hard op terwijl de aanwas van jong talent al jaren stokt. Kortom: laat technologie het werk doen waar de mens niet voor nodig is. En zet de mens in waar technologie tekortschiet zoals bij het bedenken van oplossingen en uitvoeren van reparaties. Dat levert een kostenbesparing op, machines gaan langer mee en het werk voor de mens wordt interessanter.’

Erasmusbrug en Mathenesserbrug

‘SAM4 is zich ook op schaal aan het bewijzen’, vervolgt Jagers. ‘In 2018 hebben we in 84 procent uitval kunnen voorkomen en dit jaar zitten we tot dusver zelfs op 93 procent. Ik denk dat wij hier in de omgeving nog waarde kunnen toevoegen. Rotterdam als innovatiestad past ook goed bij wat wij willen. Op dit moment wordt onze technologie al toegepast bij de Erasmusbrug en de Mathenesserbrug. We kijken met de gemeente naar uitbreiding van onze samenwerking voor andere bruggen, sluizen en gemalen.’

Port XL

Port XL is een acceleratorprogramma van drie maanden dat innovatieve start-ups en scale-ups op het gebied van haven, maritiem, energie en offshore helpt om de groei van hun bedrijf te versnellen. De gemeente is sinds 2017 partner van PortXL. Andere partners zijn o.a. het Havenbedrijf, Vopak, Van Oord, Boskalis, IHC, Mammoet, Shell en Rabobank. De partners delen kennis en expertise, begeleiden en helpen de deelnemers projecten op te zetten. De deelnemers komen van over de hele wereld naar Rotterdam om zo snel mogelijk zaken te doen en innovatieve pilots op te zetten met de PortXL partners. Meer informatie: www.portxl.org