Opt-in systeem voor reclamedrukwerk op 1 januari van start

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Een afvalvrije stad in 2050

Een afvalvrije stad in 2050. De ambitie van Rotterdam is groot en dat vraagt om maatregelen.

Daarvoor is het hard nodig om een forse papierbesparing van het ongeadresseerde drukwerk in de stad te realiseren. Hiervoor is een ander brievenbussticker systeem noodzakelijk. We gooien in de stad namelijk miljoenen kilo’s ongelezen reclamedrukwerk weg.

Opt-in-syteem

Vanaf 1 januari 2020 geldt in Rotterdam het ‘opt-in systeem’ voor reclamedrukwerk. Wie géén sticker op de brievenbus heeft, krijgt géén ongeadresseerd reclamedrukwerk meer. De huis-aan-huisbladen ontvangt de Rotterdammer nog wel. Alleen mensen die expliciet toestemming geven, mogen nog ongeadresseerde reclame ontvangen. Dat doen zij met een ‘JA- sticker’ op de brievenbus. Rotterdammers kunnen deze ja/ja-sticker ophalen bij één van de Rotterdamse Stadswinkels. Mensen die geen huis-aan-huisbladen willen ontvangen, kunnen bij de Stadswinkels een nee/nee sticker ophalen. Als mensen geen sticker op hun brievenbus hebben, ontvangen ze dus voortaan wel huis-aan-huisbladen maar geen reclamedrukwerk.

Wat betekent dit voor ondernemers en andere organisaties?

Er mag vanaf 1 januari 2020 geen flyers of ander foldermateriaal meer in de brievenbus bij mensen die geen ‘JA-sticker’ op de brievenbus hebben. Dat geldt voor adverteerders in grote pakketten reclamedrukwerk, maar ook voor een kleine ondernemer die een flyer in de brievenbus wil doen. Gebeurt het wel, dan riskeren zij een boete.

Met het nieuwe opt-in systeem kan de stad een besparing van papierafval realiseren van 3 miljoen kilo per jaar. Daarmee brengen we de ambitie die de stad heeft om volledig afvalvrij te worden, een stap dichterbij.