Rotterdams MKB stapt over de digitale drempel

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Gemeente start subsidieregeling voor digitalisering MKB

Of je nu een sportschool, een patatkraam of een schoenenwinkel hebt, als Rotterdamse MKB’er heb je er in deze loodzware tijd baat bij om je zaak online zoveel mogelijk bekendheid te geven. De gemeente Rotterdam stelt daarom een subsidieregeling in om de digitalisering van het MKB te stimuleren.

Door corona zijn de fysieke klantbezoeken aan ondernemingen drastisch gedaald. Online vindbaar en bereikbaar zijn én online kunnen verkopen zijn daarom belangrijker dan ooit. De gemeente Rotterdam geeft kleine MKB- bedrijven daarom een steuntje in de rug met de subsidie Digitaliseringsvoucher. Deze is bedoeld om bedrijven te helpen met het behouden of vergroten van omzet en marktbereik nu fysieke klantbezoeken door corona beperkt worden.

De subsidieregeling is er voor MKB’ers (2 tot 50 medewerkers en 3 jaar gevestigd in Rotterdam) die bijvoorbeeld een webwinkel willen opstarten of hun website willen verbeteren. Of voor ondernemers die een expert willen inhuren om hun digitale dienstverlening op te zetten. MKB’ers die zich aanmelden krijgen een ‘digitaliseringsvoucher’ waarmee 50% van het investeringsbedrag wordt vergoed door de gemeente, tot een maximum van 2.500 euro ex BTW. Er zit in totaal 200.000 euro in de subsidiepot.

Aanmelden kan vanaf vandaag op de website van de gemeente Rotterdam. De regeling loopt tot en met 8 december 2020. Beoordeling en toekenning gebeurt op basis van volgorde van aanmelding en tot de subsidiepot leeg is. Dus op = op. In de aanvraag moet onder andere aannemelijk worden gemaakt dat de investering bijdraagt aan het behoud of het vergroten van de omzet en/of het marktbereik gedurende de klantcontactbeperkingen tijdens de COVID-19 periode.

Stap over de digitale drempel met lokale experts
Wethouder Barbara Kathmann: “Rotterdamse MKB’ers hebben het loodzwaar, zeker met alle coronabeperkingen die veel van hun klanten thuishouden. Door online beter zichtbaar en vindbaar te zijn, kunnen ondernemers toch de naamsbekendheid, klandizie en omzet van hun zaak vergroten. Maar dat kost geld. Met deze regeling willen we ondernemers stimuleren over de digitale drempel te stappen. En: we kunnen het niet afdwingen, maar we vragen iedereen die zich aanmeldt om zich vooral door Rotterdamse experts te laten helpen. Zo geven we de lokale economie indirect een extra zetje.”

Aanmelden voor trainingen in online ondernemen kan nog steeds
Eerder kondigde wethouder Kathmann al aan dat de gemeente Rotterdam met marketingplatform Frankwatching betaalbare trainingen aanbiedt om kleine ondernemers te stimuleren hun digitale vaardigheden uit te breiden. MKB’ers in en om winkelstraten met 10 of minder werknemers die zich aanmelden krijgen toegang tot een pakket van 20 digitale trainingen over zaken als social media, e-mailmarketing en online adverteren. Voor dit pakket, dat normaal gesproken een waarde heeft van 889 euro, betalen deelnemers 50 euro. Kathmann: "Dit initiatief loopt als een trein, maar aanmelden kan nog steeds! Ga daarvoor naar de MKB online business boost."

Rotterdam. Sterker Door.
De MKB online business boost en de Digitaliseringsvouchers zijn initiatieven van MKB010>>Next, een programma waarmee de gemeente samen met haar partners in de stad zoveel mogelijk MKB’ers wil stimuleren de overstap te maken naar digitaal, duurzaam en circulair ondernemerschap. Dit streven sluit aan bij de ambitie van het college van burgemeester en wethouders om sterker uit de crisis te komen door de overgang naar een nieuwe economie te versnellen. Dit gebeurt onder de noemer Rotterdam. Sterker door.